I konstnären Berenice Hernández konstnärliga process är själva handlingen att konstruera och dekonstruera grundläggande.
I konstnären Berenice Hernández konstnärliga process är själva handlingen att konstruera och dekonstruera grundläggande.
Om historien (2022), ingår i en serie verk bestående av ömtåliga keramiska skulpturer. Som små byggnadsställningar som konstruerats av hundratals lager porslin, skapat av pappersark och lervälling. Berenice Hernández förvandlar metodiskt de tunna lagren av lera till block, som hon sedan skär i mindre bitar och i sin tur sammanfogar med hjälp av glasyr, ibland med Chamotte, glas och olika icke-keramiska material som tråd och majsmjöl. Tanken på att bygga och riva förklarar hon som en konsekvens av hennes emigration till Sverige och ett behov av att överge en identitet och bygga upp en ny som fungerar i det nya sammanhanget.
Hernández beskriver sina verk som modeller av ”imaginär arkitektur” och ”spökarkitektur”, eftersom de skildrar platser och byggnader som existerar enbart i sinnet, som en ritning av en struktur som aldrig byggdes. Sprickorna, tomrummen och saknade element är lika betydelsefulla som det som är helt och närvarande, vilket lämnar betraktaren med en osäkerhet om skulpturerna är på väg att kollapsa eller håller på att byggas.
Berenice Hernández (1982) bor och arbetar i Leksand. Hon har en master i fri konst från Konstfack CRAFT! och har utbildat sig i keramik i Mexico City och på Oslos konsthögskola.