Television Without Frontiers är en televiserad dokumentär performance i fyra korta avsnitt som undersöker betydelsen av en gemensam plattform (common ground) för samtidens Europa.
Television Without Frontiers är en televiserad dokumentär performance i fyra korta avsnitt som undersöker betydelsen av en gemensam plattform (common ground) för samtidens Europa.
Television Without Frontiers har rötterna i projektet ”Eurikon” som den Europeiska radio- och TV-unionen (EBU) genomförde 1982. Projektet var organiserat som ett samarbete mellan 15 public service-bolag i Europa och Nordafrika. Det pågick i fem veckor och bestod av experimentella sändningar i syfte att undersöka förutsättningarna för ett public service-nätverk för hela Europa och utanför dess gränser. Det var kort sagt ett försök att skapa en ”gemensam plattform” för den framtida (och nuvarande) unionen. Eurikon var ett experiment och tanken var aldrig att det skulle nå ut till alla tittare. Några år senare sjösattes en fullt fungerande tv-station, ”Europa TV”, men sändningarna lades ner efter 18 månader. Dessa experiment har inte fått några efterföljare.
Nu, drygt 30 år senare, verkar det som Europa håller på att fragmenteras i nationer. I Television Without Frontiers försöker vi ta reda på om Eurikon kan användas som en modell för att undersöka vad som hände med visionerna om en post-nationell gemenskap. Vad innebär public service bortom nationsgränserna? Och hur ser alternativen till marknaden och nationen ut om man vill skapa en gemensam plattform?
Andjeas Ejiksson är konstnär, författare och redaktör. Hans arbete rör ofta textens förmedling och transformering och de erfarenheter som uppstår i översättning. Ejiksson är forskare vid Akademien Valand i Göteborg och innan dess vid Kungl. Konsthögskolan i Stockholm och Jan van Eyck Academy i Maastricht. Tidigare har han bland annat varit curator för Göteborgsbiennalen i samarbete med Ragnar Kjartansson och redaktör för tidskriften Geist.
Television Without Frontiers är en televiserad dokumentär performance i fyra korta avsnitt som undersöker betydelsen av en gemensam plattform (common ground) för samtidens Europa.
BAKGRUND
Television Without Frontiers har rötterna i projektet ”Eurikon” som den Europeiska radio- och TV-unionen (EBU) genomförde 1982. Projektet var organiserat som ett samarbete mellan 15 public service-bolag i Europa och Nordafrika. Det pågick i fem veckor och bestod av experimentella sändningar i syfte att undersöka förutsättningarna för ett public service-nätverk för hela Europa och utanför dess gränser. Det var kort sagt ett försök att skapa en ”gemensam plattform” för den framtida (och nuvarande) unionen. Eurikon var ett experiment och tanken var aldrig att det skulle nå ut till alla tittare. Några år senare sjösattes en fullt fungerande tv-station, ”Europa TV”, men sändningarna lades ned efter 18 månader. Dessa experiment har inte fått några efterföljare.
Nu, drygt 30 år senare, verkar det som Europa håller på att fragmenteras i nationer. I Television Without Frontiers försöker vi ta reda på om Eurikon kan användas som en modell för att undersöka vad som hände med visionerna om en post-nationell gemenskap. Vad innebär public service bortom nationsgränserna? Och hur ser alternativen till marknaden och nationen ut om man vill skapa en gemensam plattform?
PRODUKTION
Television Without Frontiers producerades i en SVT-studio i Göteborg under några dagar i början av november 2018. Eurikon-projektet fungerar som ett ramverk och referenspunkt i ett experiment med olika lager av parallella handlingar. Kärnan utgörs av en talkshow. En grupp tv-personligheter från olika sammanhang samlas i studion. De talar olika språk och tolkas av tolkar som också finns med i studion. Bland dessa tv-personligheter märks Klaas Jan Hindriks (som representerar EBU och ingick i gruppen som organiserade Eurikon). Idén är att arbeta i ett dokumentärt teaterformat där alla spelar sig själva.
I studion finns också en orkester och en jättesköldpadda som sätts ihop och blåses upp av en grupp mimare, och mellan varven återger en glassförsäljare stycken ur en bakgrundshistoria som placerar det som äger rum i studion i ett sammanhang.
De fyra avsnitten ser i korthet ut så här:
Prologen ger en bakgrund och en inledning till det som kommer att utspela sig. Den första delen handlar om att presentera och representera i tv. Den andra delen utgörs av ett samtal om en gemensam plattform (common ground). Och den sista delen, där tolkarna står i centrum, handlar om översättning.
MEDVERKANDE
Sylvie Caspar (FR), skådespelare och programledare
Jacek Poniedzialek (PL), skådespelare och programledare
Sylvana Simons (NL), programledare och politiker
Ahmed El-Ghandour (EG), programledare
Ash Sarkar (UK), redaktör och programledare
Klaas Jan Hindriks (NL), journalist och programledare
Yankho Kamwendo (SE), programledare och skådespelare
Jonathan Royle (UK), illusionist och hypnotisör
Lucas Carlsson (SE), dansare och mimare
Marta Oldenburg (SE), performacekonstnär och skådespelare
Louise Bjurholm (SE), akrobat
Kjell Wilhelmsen (SE), skådespelare
Mattias Bylund (SE), kapellmästare/keyboard
Per Strandberg (SE), gitarr
Michael Engström (SE), bas
Miko Rezler (SE), trummor
Text av Andjeas Ejiksson