I What about us står det draperade tygets materialitet – dess fall, veck och böljande linjer – i centrum. Samtidigt väcks frågor om vilka berättelser textilen kan bära på.
I What about us står det draperade tygets materialitet – dess fall, veck och böljande linjer – i centrum. Samtidigt väcks frågor om vilka berättelser textilen kan bära på.
Verket kan väcka associationer till gardiner, draperier eller teaterridåer. Det leder också tankarna till klassiska marmorskulpturer, där illusionen av mjukt tyg och dess drapering över kroppen vittnade om skulptörens skicklighet. Här påminner formen om en romersk toga – en slags mantel – men utan kropp.
Verket visades i What about us, what about us, en gemensam utställning med Alva Noreen på Not Quite i Fengefors 2022. Utställningen var en hyllning till dekor, upprepning, symmetri och assymmetri. Under arbetsprocessen tog deras respektive verk form av varandra – gränsen mellan ”jag” och ” du” upplöstes. De vita och tomma ytorna som genomsyrade utställningen lämnade plats för förväntan om att något skulle hända. Den vita färgen, som ofta förekommer i Linnea Dalstrands konstnärskap, kan göra oss mer medvetena om material, volym och rum, samtidigt som det kan framkalla en känsla av stillhet och introspektion.
Dalstrand arbetar med textilbaserade skulpturer och rumsliga installationer, ofta platsspecifika och tillfälliga. Hon hämtar inspiration från design- och konsthistoria, och rör sig mellan det dekorativa och avskalade. Dalstrand använder ofta textil metervara som bearbetas med exempelvis sömnad och färgning. Materialets egenskaper får stå i centrum i sensuella möten mellan material, teknik och rum.
Konstnärsbiografi Linnea Dalstrand
Linnea Dalstrand bor och arbetar i Fengersfors i norra Dalsland, och har en kandidatexamen från HDK-Valand Campus Steneby. Hon arbetar i gränslandet mellan textil, skulptur och rumslig installation, som ofta skapas direkt på plats.