Ett rum med mycket trä på väggarna.

Behållarna 

I Salad Hilowles verk Behållarna, för Riksarkivet i Härnösand, blir arkivet inte bara en plats för bevarad historia, utan också för det som fallit utanför. Med spår, ristningar och brännmärken låter verket tystnaderna träda fram och bjuder in till en annan läsning av det förflutna.

I det nya Riksarkivet i Härnösand finns plats för omkring 30 mil av Sveriges historia. Här bevaras spåren av individuella liv i kyrkböcker, domstolshandlingar och fastighetsakter. Genom dessa dokument, men också genom kartor, fotografier och ritningar, framträder berättelsen om ett land och ett samhälle i förändring. Det är också här som Salad Hilowles verk Behållarna vuxit fram och tagit plats. Istället för att illustrera arkivets innehåll samlar Hilowle spår, fragment och avtryck som snarare berättar om själva arkiverandet – om urvalet, luckorna och tystnaderna.

Konstverket möter besökaren i form av en storskalig relief vid huvudentrén och fortsätter längs bärande pelare längre in i byggnaden. Genom ristningar, brända märken och urfrästa former antyds ett slags arkiv i sig – men också en rörelse bortom det synliga. Spåren öppnar för associationer till sådant vi själva måste söka, formulera och omformulera. En berättelse som ligger i mellanrummen: i ett dokuments brända kant, i en bläckplump som spridit sig över pappret.

På väggen vid entrén framträder former som kan tolkas som ett bergslandskap, en virvel, en karta, ett rutnät – eller en handskrift som tar form i träet. Ett annat slags landskap att läsa, tolka och föreställa sig. Allt är inmejslat och inbränt i byggnaden. Det är ett verk som inte ger färdiga svar, utan ställer frågor om minne, glömska och tolkning.

Reliefernas ytor, spår och strukturer fungerar som en klangbotten öppen för tolkning. De påminner om att historien inte enbart finns i det som kan utläsas direkt ur texterna, utan också i det som saknas. Det som försvunnit, glömts eller aldrig nedtecknats. Genom skiftningar i ljus och skugga träder verkets olika lager fram. Perspektiven förändras beroende på var vi står. En vägg med rispor och märken. Ett arkiv och dess tomrum.

Konstnärsbiografi Salad Hilowle

Salad Hilowle (född 1986 i Mogadishu, Somalia, bor och verkar i Stockholm). Hilowle har en masterexamen i fri konst från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm (2020).
Hilowle arbetar med en rad konstnärliga material och medier som film, installation, skulptur, fotografi, ljud och performance. Hans konstnärliga praktik är forskningsdriven.

Salad Hilowle om verket Behållarna på nya Riksarkivet i Härnösand. Foto: Ricard Estay