Till det yttre kan hennes skapande påminna om en form av konstnärlig arkeologi, men i själva verket handlar det om motsatsen. Hon vill inte avtäcka en faktisk eller fiktiv förhistoria, utan låter föremålen stråla samman i en ny gemenskap som bringar förändringarna vidare, närmast i det oändliga.
– Jag har en djup relation till min samiska kulturtradition, säger Silje Figenschou Thoresen.
– I den samiska kulturen har man alltid gjort sina egna saker, beroende på vad man velat använda dem till. Att plocka saker ur sin gamla kontext och använda dem i ett nytt sammanhang är något helt naturligt, inget politiskt statement.
Hon är medveten att hon i de fall hon använder naturmaterial lätt kan råka ut för att omvärlden skriver in henne i vad man uppfattar som en ”samisk tradition”.
– Jag tycker att det inte bara är organiska former tagna ur naturen som är vackra och viktiga, säger Silje Figenschou Thoresen.
– Även industriellt tillverkade material och föremål är betydelsefulla, och värda att få ett nytt liv.
Hennes arbetsprocess är långsam, och bygger på att låta olika objekt och material ”ligga till sig”. Hela tiden flyttar hon om dem, prövar dem i nya kombinationer, låter dem hitta en relation till nyfunna föremål. Utmaningen är att se vad de klarar av att bära på egen hand, hon vill undvika att styra för mycket om hur det slutliga resultatet ska se ut. Och ofta händer det att verken fortsätter att förändras långt efter det att hon trott dem vara färdiga.
– Jag litar till att materialet någonstans är klokare än jag själv, säger Silje Figenschou Thoresen.