Anneè Olofssons motivkrets rör sig ofta inom en mycket personlig sfär. Hon blev tidigt uppmärksammad för sina bilder där hon samverkar med sin far, för det mesta i bildrum där personerna framträder i skarpt ljus, omgivna av en svart bakgrund. Det är en situation vi betraktar, en relation som naglats fast i evigheten bortom tid och rum.
–Det är jag och mina föräldrar men mest min pappa som syns i bilderna, berättar Anneè Olofsson.
– Men det är inte vår privata relation som är verkens tema, utan relationen mellan två människor som står varandra nära. En relation som dessutom förändras med tiden.
Förr eller senare händer det ofrånkomliga: en eller flera parter i relationen går bort, och plötsligt är inget som det en gång var. Anneè Olofssons far gick bort 2013. Hans fysiska närvaro finns där inte längre, men han existerar i form av alla föremål som funnits i hans närområde.
Året efter faders bortgång ställer Anneè Olofsson ut en lika enkel som gripande skulptur: en svartfärgad, hopfälld solstol. I utfällt skick utstrålar solstolen semester, sol och lättsinne. Nu möter den oss i en hopkrupen position, fasthållen i sitt komprimerade tillstånd av grova rep. Verket bågnar av energi, men den är innesluten och bunden. Den väntar på ett utlopp, ruvande i sitt eget inåtvända väsen. Solstolen har en egen bakgrundshistoria.
– Den var det sista föremål som fanns kvar när vi tömt min pappas dödsbo, säger Anneè Olofsson.
–Den gick inte att fälla upp, den hade fastnat på något sätt. Så jag tog med den på biltaket till Stockholm. Jag tycker att den har ett slags mänskligt utseende. Det blev naturligt att ge utställningen där den skulle vara med titeln Until tomorrow doesn’t always come. När de vi älskat försvinner tappar vi en tråd, men plockar upp en annan eftersom tingen de omgivit sig med fortfarande finns kvar.
Men tillbaka till ”fotokonstnären” Anneè Olofsson. I hennes verk är bildrummet så omsorgsfullt arrangerat att man kommer att tänka på det klassiska måleriets mästare. Symmetrier, siktlinjer, blickar och gester sitter där som resultat av en stark konstnärlig vision. Inget har lämnats åt slumpen.
– Från första stund inspirerades jag av de stora målarna, berättar Anneè Olofsson.