Interplanetary Species Society (ISS) av Jonas Staal är en storskalig installation i form av en alternativ biosfär. Den tar avstånd från koloniseringen av rymden och föreslår istället ett ”rymdsamarbete” och uppmanar oss att betrakta oss som gäster istället för pionjärer.
Interplanetary Species Society (ISS) av Jonas Staal är en storskalig installation i form av en alternativ biosfär. Den tar avstånd från koloniseringen av rymden och föreslår istället ett ”rymdsamarbete” och uppmanar oss att betrakta oss som gäster istället för pionjärer.
Enligt Jonas Staal är vi på väg in i en tid då människan kommer att bli en interplanetär art.
Biosfären består av hopsättningar av människor, ammoniter (fossiler) och proletariska plantor och föreslår nya former av samexistens mellan mänskliga, icke-mänskliga och mer-än-mänskliga subjektiviteter. Installationen byggs upp i ett tidigare underjordiskt kärnreaktorsrum, Reaktorhallen, i Stockholm.
Enligt Jonas Staal är vi på väg in i en tid då människan kommer att bli en interplanetär art. Och ISS utmanar den nykoloniala och extraktivistiska logik som till exempel ligger till grund för Space X:s affärsmässiga strävande att utforma planeten som jorden eller Trumps export av ultranationalism i form av den nya rymdarmén, Space Army. ISS:s alternativa biosfär tar avstånd från koloniseringen av rymden. Istället föreslår ISS ”rymdsamarbete” och uppmanar oss att betrakta oss som ”gäster” istället för pionjärer. ISS lanserar biosfären som en plats där man kan öva sig i att utveckla nya former av intra- och interplanetära allianser.
Den 24 augusti arrangerar ISS sin första offentliga församling som utforskar ämnen som interplanetarisk infrastruktur, språk och politik med perspektiv från konsten, politiska teorier och vetenskapen.
Medverkande: James Bridle, Kristine Dannenberg, iLiana Fokianaki, Vincent W.J. van Gerven Oei, Sam Hultin, Klaas Kuitenbrouwer, Aurélie Nyirabikali Lierman, Sven Lütticken, Felicity Scott, Anton Vidokle, med flera.
ISS är ett projekt av Jonas Staal
Installation: Jonas Staal i samarbete med arkitekten Paul Kuipers och formgivaren Remco van Bladel.
Produktion: Younes Bouadi och Evelien Scheltinga (Studio Jonas Staal) i samarbete med Statens konstråd och Kungl. Tekniska högskolan.
Med stöd av: Mondrian Fund
Om Jonas Staal
Jonas Staals arbete behandlar relationen mellan konst, propaganda och demokrati. Han är grundare av den konstnärliga och politiska organisationen New World Summit (2012–) och kampanjen New Unions (2016–). Tillsammans med BAK (basis voor actuele kunst, Utrecht) var han medgrundare av New World Academy (2013–2016). Med Florian Malzacher driver han nu det utopiska träningslägret Training for the Future (2018–) på Ruhrtriennale i Tyskland. Hans senaste utställningsprojekt inkluderar Art of the Stateless State (Moderna Galerija, Ljubljana, 2015), After Europe (Konceptet, Aten, 2016), Museum as Parliament (med Demokratiska Federationen i Norra Syrien, Van Abbemuseum, Eindhoven, 2018) och det skotska parlamentet (CCA, Glasgow, 2018).
Jonas Staals projekt har ställts ut i stor utsträckning, bland annat vid sjunde Berlin-biennalen (2012), 31:e São Paulo-biennalen (2014), Oslo Architecture Triennial (2016) och Göteborgs Biennalen (2017). Tidigare publikationer och kataloger inkluderar Nosso Lar, Brasília (Jap Sam Books, 2014), Stateless Democracy (med medredaktörerna Dilar Dirik och Renée In der Maur, BAK, 2015) och Steve Bannon: En Propaganda Retrospective (Het Nieuwe Instituut, 2018). Hans bok Propaganda Art in the 21st Century kommer från MIT Press hösten 2019. Staal avslutade sin doktorandforskning på propagandakonst på PhDArts-programmet vid Leiden University, Nederländerna.