Det skall växa – Sammetsdjungel växte också fram i en viktig och formativ tid för textilkonsten i Sverige – ett konstfält som då inte var så synligt på konstscenen och som dominerades av kvinnor. Konst i textil fick under 1970-talet högre status i Sverige. Det kom sig dels av att fler konstnärer aktivt och ofta kollektivt arbetade med att lyfta textilen i bildgestaltning och intresserade sig för att undersöka de textila teknikernas särpräglade uttrycksformer i samtidskonsten; dels genom att Konstnärernas Riksorganisation, KRO, för första gången gav textilkonstnärer samma medlemstatus som andra konstnärer. Jämställdhetsfrågor var högaktuella i samhället i stort, något som bland annat tog sig uttryck i införandet av föräldraförsäkringen och stiftandet av en ny abortlag. FN utnämnde året 1975 till internationellt kvinnoår och något år tidigare lanserade den feministiska organisationen Grupp 8 slagordet: ”Det privata är politiskt”.
Konstnärerna Sandra Ikse och Gunwor Nordström vars verk återfinns i den här utställningen, var två av initiativtagarna till Verkligheten sätter spår, 7 textilkonstnärer visar bilder. Utställningen visades på Röhsska museet i Göteborg under hösten 1975, slog publikrekord på Kulturhuset i Stockholm 1976 och tog även plats utanför etablissemangens väggar genom att visas på arbetsplatser och bibliotek runt om i Sverige. Motivet till utställningen var att motverka hierarkierna i konstvärlden och i samhället i stort och därför sökte konstnärerna vägar att skapa direktkontakt med besökare och nya grupper utanför konstrummen. Konstnärerna flyttade även in sina ateljéer i utställningssalen för att personligen möta besökarna och avmystifiera det konstnärliga arbetet.
I den här utställningen har konsten som i vanliga fall finns att uppleva på många tusentals offentliga arbetsplatser i hela landet, tvärtom fått flytta in i våra utställningslokaler för att undersöka vad den textila konstens uttryck betyder i våra gemensamma offentliga rum. Men liksom 1970-talets konstnärer flyttar konstnären Sarai Alvarez Riveros in i utställningsrummen med sitt arbete Den Sociala Väven (2022). Ett verk som vanligtvis tar plats i stadsrummet, på trottoaren eller under festivaler, där de som går förbi uppmanas att stanna upp och brodera en stund med konstnären. Verket kommer att utvecklas under ett antal tillfällen under utställningsperioden, då du som besökare kan vara med och skapa det.
Önskan att kommunicera genom textilens säregna uttrycksförmåga, inte minst med nål och tråd, är påtaglig på flera sätt. Esse McChesneys broderi Mastektomi (2020) är ett nyförvärv till samlingen och skildrar ärren efter en könsbekräftande operation som gör överkroppen till synes mer maskulin. Det noggranna, tidskrävande broderiet krockar med stränga kroppsnormer och påminner om långa vårdköer som gör att människor slits mellan drömmar, hopp och förtvivlan. Här talar McChesney med flera tidigare verk. Vi tänker exempelvis på Kaisa Melantons teckningar med broderinål, Örngott för drömmar II (1988), tidigare placerade på Konjunktursinstitutet i Stockholm, och konstnären Moki Cherrys porträttliknande applikationer Camouflage, Chefen och Kärno-Belle från 1980-talet, som tidigare hängt på Kriminalvården. Cherry skapade motiven i en tid präglad av kallt krig och kärnkraftsolyckan i Tjernobyl. Konstnärerna har alla på sina egna sätt förflyttat positionerna inom det textila konstfältet. Det handlar om förändringar som utvecklats ur olika behov att vidga bildspråket utanför de gängse ramarna. Karin Bäckströms Mackapär of Imaginary Spaces (2021) är som de andra verken en sorts dagboksskildring. Verket består av en makramé i stor skala, skapat genom insamlat material från boende i Genève. Det gjordes tillsammans med musikern Jon Perman, inom samarbetet [krig], under ett konstnärsresidens i staden. Även Elisabet Eriksson arbetar ofta med broderi på återbrukade textilier som lakan, handdukar och klädesplagg. Här finns hon representerad med verket Vad stirrar du på (2003).