En bild av en målning på en vägg.

Mjuka Bevis II av Åsa Dybwad Norman

Vad kan textil berätta om ett brott? Kan det erbjuda ett annat perspektiv än det vi är vana vid? Det frågade sig Åsa Dybwad Norman i arbetet med Mjuka bevis II.

En bild av en målning på en vägg.
Bild 1 av 1. Åsa Dybwad Norman, Mjuka Bevis II (2022) Foto: Paul Kokamägi

De abstrakta, organiska formerna i tyg tycks viktlöst svävande mot den kontrasterande svarta bakgrunden. Verket visades i en utställning 2022 tillsammans med andra plagg och broderier som relaterar till textil som bevis och vittne. Mikroskopbilder av fibrer från textilier på brottsplatser har förstorats upp, bearbetats och sedan broderats eller fästs med applikationsteknik.

Den hantverksbaserade kunskapen blir ofta förbisedd. Dybwad Norman intresserar sig för hur denna kunskap får utrymme i dagens samhälleoch söker efter textilens subversiva potential genom att följa dess rörelser genom olika tider och platser. Historiska rum och händelser undersöks via intervjuer, arkivarbete och gestaltning. Hennes textila praktik har en tydligt konceptuell ingång, där processer för lärande och forskning är integrerade delar av det konstnärliga arbetet. Hon arbetar ofta kollektivt, som i forskningsprojektet De viljefulla textilarbetarna tillsammans med Frida Hållander, där den svenska textilindustrins historiska och globala verkningar studeras.

Konstnärsbiografi Åsa Dybwad Norman

Åsa Dybwad Norman, född 1984 i Stockholm, är textilkonstnär och konsthantverkare baserad i Arvika i Värmland. Hon arbetar främst med textila tekniker som applikation och broderi, men verken mynnar ofta ut i installationer med flera material och tekniker.