Ett mikrokosmos, en portal, ett timglas eller en evighetssymbol? I Lemniskata 1 (mellan) samspelar färg och form i en balans mellan det geometriskt strama och det flödande, liksom mellan figurativ antydan och abstraktion.
Ett mikrokosmos, en portal, ett timglas eller en evighetssymbol? I Lemniskata 1 (mellan) samspelar färg och form i en balans mellan det geometriskt strama och det flödande, liksom mellan figurativ antydan och abstraktion.
Lemniskatan – oändlighetssymbolen – rymmer associationer till cykler, kontinuitet eller spänningsfält mellan två poler: himmel och jord, tanke och kropp, ljus och mörker. Vanligtvis ser symbolen ut som en liggande åtta, men hhär har den vridits vertikalt. Inuti formen möts olika färger i en gradvis övergång som känns både organisk och kontrollerad. Figuren framträder nästan som en öppning eller ett fönster mot något bortom målningens yta mot den mörka bakgrunden.
Dahl har länge intresserat sig för bildskapandets processer, särskilt de ögonblick då materialet tycks övergå till något mer än sig självt; När det förvandlas till en stämning, en känsla och öppnar upp mot något större. Grafiska tekniker spelar en central roll i hans arbete och integreras i måleriet genom exempelvis schabloner och anpassade verktyg. Han använder ofta tydliga, geometriska former som ibland återkommer och bildar mönster.
Konstnärsbiografi Magnus Dahl
Magnus Dahl, född 1981, har en MFA från Kungl. Konsthögskolan och en pedagogisk examen från Karlstads universitet. Han arbetar med grafik och måleri och är även engagerad i kollektiva konstnärliga projekt. Dahl är baserad i Stockholm.