Ett vitt och svart föremål som hänger på en vit vägg.

Katarsis av Karol Zarbock

En björkstam sluter sig i en oval form och påminner om naturens oavbrutna kretslopp, som vi själva ingår i. Verket lurar betraktarens öga med sin hyperrealism – det material som skulle kunna förväxlas med naturen är i själva verket skulpterat i stengods.

Ett vitt och svart föremål som hänger på en vit vägg.
Bild 1 av 1. © Karol Zarbock / Bildupphovsrätt 2025 Foto: Paul Kokamägi

En björkstam sluter sig i en oval form och påminner om naturens oavbrutna kretslopp, som vi själva ingår i. Verket lurar betraktarens öga med sin hyperrealism – det material som skulle kunna förväxlas med naturen är i själva verket skulpterat i stengods.

Hur påverkas skogens magi av människans övergrepp på naturen? Det var en av frågorna som konstnären Karol Zarbock ställde sig under arbetet med utställningen Mörka Vatten, 2024, som tog sin utgångspunkt i vår komplexa relation till skogen. Den nordiska naturen har länge varit plats för både mystik och överlevnad – befolkad av magiska väsen, men också källa till material, skydd och inspiration.

Den cirkulära formen i Katarsis kan anspela på naturens cykliska processer där förfall och återfödelse avlöser varandra. Titeln har sina rötter i Aristoteles dramatiklära och kan syfta på en emotionell frigörelse, rening eller inre omvandling. Skogen har länge fungerat som en plats för rekreation och läkning, något som idag märks i det växande intresset för skogsbad och naturterapi.

Naturen är ett återkommande inslag i Karol Zarbocks keramikskulpturer. Han använder olika sorters lera för att imitera andra material. Verken är naturtrogna verk och ger nytt liv åt vardagliga och organiska objekt, ofta med poetiska eller humoristiska undertoner.

Konstnärsbiografi Karol Zarbock

Karol Zarbock tog sin examen i keramik och glas på Konstfack 2015 och har sedan dess varit yrkesverksam keramiker. Han har sin ateljé i Gustavsberg i Stockholm.