Fredrik Strids verk består av en stor, svart låda ur vilken svampar och en trög massa tycks tränga ut genom springorna. Om det är ett växande hot eller en naturlig process vi bevittnar är oklart. Själva begreppet ”black box” antyder att vad som pågår i lådans inre för alltid är höljt i dunkel. Black box är ett av verken som har köpts in till Coronasamlingen, en satsning som syftar till att stötta det svenska konstlivet under coronakrisen.
Svamparna är våra vänner
”Maskinerna är våra vänner” sjöng pop-poeten Kjell Höglund redan 1986. En av stroferna i texten lyder:
Du ska inte längre slita
i ditt anletes svett
du ska ägna dig åt vetenskap och konst
har jag fel eller rätt?
Vår vänskap med maskinerna är sedan 35 år ett ämne som debatteras flitigt. Detsamma gäller onekligen vår relation till naturen. Fredrik Strids konstnärskap närmar sig naturen på ett fascinerande men samtidigt lite oväntat sätt.
– Jag har alltid förhållit mig till naturen på ett eller annat vis, säger Fredrik Strid.
– Först kanske förhållandet var mer nostalgiskt, det handlade om saker jag upplevt och som gått förlorat. Numera intresserar jag mig mer för hur vår kultur ”konsumerar” naturen.
Många konstnärer hittar inspirationen i ljuset och i naturens färgrikedom, men inte Fredrik Strid. Hans verk är ofta färglösa – om man nu kan kalla vitt och svart färglöst – och de fungerar som en slags neutral projektionsyta där vi kan möta våra minnen, tankar och fruktan för vad omvärlden har i beredskap för oss.
– Jag är inte alls intresserad av att avbilda naturen, säger Fredrik Strid.
– Jag dras mer till mänskliga aktiviteter som att samla, forska och undersöka naturen och världen omkring oss. På det sättet växer vår förståelse av vilka vi själva är.
Verket Black Box har sin upprinnelse i ett samarbete med Konstfrämjandet, som frågade Fredrik om han kunde tänka sig att arbeta med svampar. För den oinvigde är svamparna kanske inte det första ämne en konstnär skulle komma på att arbeta med, men Fredrik är övertygad om motsatsen.
- Svamparna är mystiska, det sägs att cirka 80% av vad som händer i svamparnas rike fortfarande är oupptäckt. Carl von Linné, som verkligen hade en systematisk och vetenskaplig blick för naturen, undvek att befatta sig med svamparna för att han inte begrep sig på dem.
Tänker man efter, så hittar man faktiskt svampar överallt: från skogens guld och glädje för vandraren i höstlandskapet till läkemedel som penicillin och organismerna i vårt eget tarmsystem. Vi lever på svamparnas planet. Är de på väg att ta över? Fredrik Strids verk består av en stor, svart låda ur vilken svampar och en trög massa tycks tränga ut genom springorna. Om det är ett växande hot eller en naturlig process vi bevittnar är oklart. Själva begreppet ”black box” antyder att vad som pågår i lådans inre för alltid är höljt i dunkel.
– Jag uppfattar verket som ett fruset ögonblick, ett slags Pompeji i miniatyr där något hänt som vi inte helt kan förstå, säger Fredrik.
– Det svarta associerar jag med verksamheter som gruvdrift, man kan tänka sig att skulptören stött på något okänt långt under jorden och med hjälp av konsten försöker begripa sig på både sig själv och världen.
Framtid? Förflutet? Gränserna är inte så skarpa i Fredrik Strids konst. Men hur vi än vänder oss förblir svamparna våra vänner.
Konstnärsbiografi Fredrik Strid
Fredrik Strid är en konstnär och skulptör som sedan 2010 är verksam i sin ateljé Persbo Studio i norra Uppland. Hans skulpturer och projekt kännetecknas av en påtaglig anknytning till natur. Strids konst har visats på institutioner som Malmö Konstmuseum, Ystads Konstmuseum, Uppsala Konstmuseum, Kunsthaus Dresden, OR-Gallery i Vancouver med flera. Hans konst ingår i samlingarna hos Region Skåne, Malmö Konstmuseum, Uppsala Konstmuseum och Skissernas museum.