Synen på jorden som levande och moderlig, en slags Moder Jord som med sin kropp både skapar och upprätthåller liv, är återkommande i flera olika ursprungsbefolkningars världsåskådningar och skapelseberättelser och har varit en av inspirationskällorna till Monstra.
I och med modernitetens framväxt ändrades synen på kvinnors kunskaper om och förhållande till naturen. Från att länge ha setts som en grundsten för vår civilisation blev den kvinnliga kunskapen undan för undan något att frukta och rentav avsky. Den kvinnliga kroppen förlorade rätten att existera på sina egna villkor och reducerades till att bli ett lustobjekt och något som skulle besegras. Samtidigt sågs jorden alltmer som död materia och något att exploatera.
I Monstra skapas symbiotiska enheter av kvinnor och växter. De ger sig hän åt en överväldigande orgie av interaktioner som ifrågasätter etablerade motsatsförhållanden såsom natur och kultur, modernt och primitivt, kön och sexualitet likväl som godtyckliga idéer om vad som kan tänkas vara acceptabelt kvinnligt beteende.
Verket är skapat i olika koreografiska block, eller akter, där publiken möter dansarnas och växternas slingrande kroppar genom att sitta alldeles nära. När det sedvanliga trygga avståndet mellan scen och publik raderas, skapas en ny och oundviklig närhet.
Kvinnorna och växterna kommer varandra nära men glider också isär, precis som i ett riktigt kärleksförhållande. De omfamnar varandra, men stöter också bort och sårar varandra. Varje växt-och kvinnoenhet ingår i något som verkets upphovspersoner kallar för ett collage, en gemenskap, ett ekosystem eller rentav ett monster. Monstra börjar nästintill asketiskt och minimalistiskt och slutar i ett kaos där kvinnokropparna och växterna blir alltmer vilda, oförutsägbara och potentiellt farliga. I det deliriska tillstånd som uppstår pendlar Monstra mellan att vara protest och extas.
Monstra visades på Moderna Museet i Malmö år 2020 och visas nu för första gången i Stockholm i ett samarbete mellan konstfestivalen September Sessions och MDT, Moderna Dansteatern samt Statens konstråd och curator Edi Muka.
Om Monstra
Monstra är regisserad av koreografen Elisabete Finger och konstnären Manuela Eichner, och är skapad och utförs i samarbete med Barabara Elias (Mariza Virgolino), Danielli Mendes, Josefa Pereira, Patricia Bergantin och Mariana Costa.
Elisabete Finger och Manuela Eichner har arbetat tillsammans sedan 2015 med att blanda tekniker och principer från koreografi och collage. I sina verk utforskar de bland annat vad vi i allmänhet ser som organiskt kontra artificiellt.
Om Elisabete Finger
Elisabete Finger är en brasiliansk koreograf baserad i Berlin och São Paulo. Hon har bland annat studerat dan och koreografi vid Centre Nationale de Danse Contemporaine CNDC d’Angers i Frankrike och MA SODA ( UdK/Hzt Berlin).
Om Manuela Eichner
Manuela Eichner bor bor och arbetar i São Paulo. Hon studerade skulptur vid Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Hon arbetar bland annat med video, performance, workshops, offentlig konst, och installationer.