Tingsrätten i Norrköping ligger alldeles intill Norra promenaden, en av de promenader som anlades i slutet av 1800-talet för att markera stadsgränsen. Det är breda trädalléer som ringar in en stadskärna som är byggd i ett tydligt rutmönster. Stadsplanen som ritades på 1600-talet har skapat ordning och sett till att byggandet skett under mer kontrollerade former än tidigare. Genom staden ringlar Motala ström, det vatten som gett liv och kraft till staden genom historien. Vattnet tar sin egen väg och ritar upp ett organiskt mönster genom stadens rutnät.
För Haidar Mahdi framstod muren framför tingsrätten som en symbol för de regler som skapar ordning, stadsplanen och lagboken. Men den saknade liv. Det går att läsa in en symbolik i hans skulptur, och tilltaget att omvandla muren till en skulptur. Mahdi har låtit livet och de organiska formerna, växa fram på en fyrkantig och stabil grund, precis som staden Norrköping. Samtidigt är skulpturen öppen för andra tolkningar. Själv menar Mahdi att den blir ett andrum och en plats att stanna till vid om och om igen för tanke och reflektion:
–Jag vill ge den här platsen en organisk form som nästan känns levande och växer, men där materialet, graniten, förmedlar lugn och stabilitet. Skulpturen ska skänka frid och en glädje till de som kommer till platsen. De ska mötas av något oförutsägbart som får växa. Att få vara med om något som uppstår där man minst anar det, det är då berör konsten mig som mest. När den inte passar in, säger Haidar Mahdi.
Verket är beställt av Statens konstråd i samarbete med Vacse och är ett led i Statens konstråds arbete med politikområdet gestaltad livsmiljö.