En litterär destination, en pojke vars huvud står i brand och skruvade referenser till vardagen på ett kontor blandas i en konstvärld där allt är möjligt. Statens konstråds konsult Åsa Bergdahl har skapat en fantasieggande konstkollektion för Utbetalningsmyndigheten.
Statistik, säkerhet, men också ”den större bilden”, den lilla människan och att tänka utanför ramarna har präglat den nya konstkollektionen på Utbetalningsmyndigheten. En kollektion framtagen av Statens konstråds konsult Åsa Bergdahl och de representanter från myndigheten som ingått i samrådsgruppen. Utbetalningsmyndighetens övergripande uppdrag är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Den startade i januari 2024 och har sina lokaler i Hammarby Sjöstad i Stockholm. På grund av sitt uppdrag har de höga krav på säkerhet, vilket också avspeglats i kollektionen.
I entrén är skalskyddet och säkerhetsaspekten ytterst påtaglig. Där vill Åsa Bergdahl skapa en både välkomnande och respektingivande känsla. Ett stort textilt verk utan titel, av Barbro Nilsson i samarbete med Handarbetets vänner, ger ett mjukt och välkomnande intryck. Strax intill står Margon Lindbergs lergodsskulptur En av ´De två kungliga med knappar´– en lek i form och färg med mönstret i Utbetalningsmyndighetens heraldiska vapen i blått och guld. I konferensrummet intill finns Dan Perrins verk vars titel Växternas hemlighetsfulla liv, lockar till tankar om det som kan finnas bortom det vi tror oss se.
Humor och energi
Väl genom skalskyddet möts vi av några samtida verk med humor och energi. I matsalen står Jonas Kjellgrens stora skulptur Boy with Fire. En ung pojke klädd i t-shirt, shorts och gympaskor med ett huvud som står i brand, möter personalen. I närheten finns även en liten målning utan titel av Andreas Eriksson och Matti Sumaris Happy Slag platter 1 och 2. Här har icke-återvinningsbara aluminiumburkar som använts vid olika vernissager i Malmö fått nytt liv. I det lilla konferensrummet intill ger Maria Johanssons gungande hålslag Föremål etthundratjugotvå:vill alltid göra två en humoristisk bild av kontorslivet.
Lysande orangea linjer sprakar kors och tvärs i en stram svart skulptur– är det diagram, flöden, statistik eller samhällsekonomiska kurvor? Det är Ingela Palmertz Rumslig relation III som står som en solitär i ett konferensrum.
Resor bakom lyckta dörrar
Utbetalningsmyndighetens dataavdelning har extra säkerhetskrav. Rummen är låsta och kan lätt skapa en känsla av instängdhet. Här finns tre fotografier som tar oss med till Jonathan Swifts fantasieggande destinationer i 1700-talsromanen Gullivers resor. Utan titel (Brobdingnag) är en fotoserie bestående av tre verk av Lennart Alves. De visar hav och himmel under olika ljusförhållanden som öppnar upp och ger rymd i det slutna. Brobdingnag, jättarnas land, var destinationen för den andra resan i Swifts roman Gullivers resor. Ytterligare en blinkning till verket har fångats upp; Den första resan gick nämligen till Landet Lilliput. De två datortermerna big-endian och little-endian beskriver två möjliga sätt att strukturera ettor och nollor i bild-och andra datorfiler. Termerna har sitt ursprung i en av bokens berömda konflikter där två religiösa sekter av lilliputar strider om hur man ska knäcka ett kokt ägg på rätt sätt, genom botten eller toppen– big end eller little end.
Tre svartvita verk som sinsemellan är olika skapar en helhet på andra sidan av lokalens mittskepp: Eva Marklunds Slöja, Lars Rolfs Strö och Hanna Holmgrens Stora mörka moln II.
Att tänka utanför ramarna
I kollektionen finns en röd tråd som passar såväl myndighetens uppdrag som lokalernas särskilda förutsättningar, men här finns också verk med antydningar om fart, om att spränga gränser och kanske inte vara så lagom som Sture Johannessons Hexagon IBMP Grayscale generation och Kjell Anderssons I vägen. Åsa Bergdahl hoppas att verken ska kunna kräva något av betraktaren och kanske utmana en till att hitta nya tankebanor.
I lokalerna finns också Jukka Mäkelas sparsmakade Minnesstycke och Anna Sörensons målning Omöjligt att minnas III som kopplar tillbaka till prickarna, rundlarna och den färgglada leken i entréområdet och till himlen som återfinns i flera av verken på dataavdelningen. Men titlarna kan också anspela på ålderdomlighet eller förvirring– eller kanske partiell glömska och förnekelse när någons handlingar nagelfars och utsätts för rättslig prövning.
Åsa Bergdahls förhoppning är att verken i kollektionen ska ge upphov till olika sorters associationer, tankelekar och samtal bland dem som visats i rummen. Konstkollektionen består av olika uttryck och olika material och i denna bredd kan de flesta hitta favoriter eller verk att diskutera och hitta egna tolkningar kring – allt är möjligt i konstens värld.