Sir Anselms ögon 

På håll syns två skulpturer som står på kullenCederslund, Gullmarens örlogsdepå. De liknar sjömärken och knyter an till platsens långa maritima historia, men kan också tolkas som seende ögon som aldrig vilar. Verket heter Sir Anselms ögon och skapades av konstnären Katarina Löfström 2024.  

Katarina Löfström har i flera verk intresserat sig för abstrakta symboler som används för kommunikation och för att ange riktning. Det kan vara sjömärken men även optiska telegrafer, semaforer eller måltavlor. De två sju meter höga skulpturerna är gjorda av trä och lackerat stål och knyter an till denna tematik. Men de kan också tolkas som två ögon, där delar av ögonen ändrar riktning och ständigt är i rörelse.  

När verket skapades utgick den curatoriella visionen från platsens historia, verksamheten som bedrivs där och från en symbol som är viktig för dem som arbetar på basen. På örlogsbasen utbildas röjdykarelever i min-och ammunitionsröjning till sjöss. Här finns även hemvärnsutbildning. Röjdykarna ska oskadliggöra och röja minor, oexploderad ammunition, försåts-och sabotageladdningar och terroristbomber såväl på land som i gränsområdet mellan land och vatten samt under vatten. Utbildningen är mycket krävande– såväl fysiskt som psykiskt. 

I denna tunga vardag finns också ett stråk av humor. Verkets titel, Sir Anselms ögon, anspelar på dykarnas maskot och skyddshelgon Sir Anselm Dykén. När planerna på en örlogsbas med röjdykarutbildning konkretiserades i början av 1950-talet var det delvis en effekt av nya framsteg när det gällde syrgastuber och mätningen av luft från dessa. En ny typ av lätta dykare med ny och smidig utrustning skulle utbildas, så kallade grodmän. USA låg i framkant för utvecklingen och två officerare skickades till en militär röjdykarskola i USA för att få utbildning. När Rolf Hamilton, grundaren av utbildningen på Cederslund, kom tillbaka från resan hade han med sig en leksaksgroda av gummi. Grodan fick namnet Sir Anselm Dykén och blev dykarnas maskot–  ett sätt att humoristiskt förhålla sig till det allvar som utgör röjdykarnas vardag. 

Blinkningen till grodan finns i verket, både genom titeln och genom utformningen av de rundlar som kan tolkas som ögon som vakar över basen och landskapet runt Gullmarsfjorden. Katarina Löfström beskriver i sitt skissförslag hur hon även inspirerats av forskning om posttraumatiskt stressyndrom och terapiformer som använder sig av ögonrörelser. Hon har tänkt sig att skulpturen ska kunna ses som en lugnande, lättsam och sammanhållande symbol. 

Verket kom till i samband med en utbyggnad av basen och är ett led i Statens konstråds arbete med gestaltad livsmiljö. Skulpturerna står på ett inhägnat område, men syns även från vattnet där många fritidsbåtar passerar under sommarhalvåret. 

Sir Anselms ögon är producerat av Statens konstråd och ägs och förvaltas av Fortifikationsverket.  

Konstnärsbiografi Katarina Löfström

Katarina Löfström (1970) är född i Falun och bor och arbetar i Stockholm. Hon är utbildad på Konstfack och har haft separatutställningar på ett flertal svenska konsthallar och konstmuseer. Hon har även medverkat i grupputställningar i Sverige och utomlands och haft glera gestaltningsuppdrag i det offentliga rummet. 

Ljus, perception och hur vi väljer att tolka världen är återkommande teman i Katarina Löfströms konstnärskap– oavsett om verken är videoverk, tredimensionella verk eller installationer. Hon har en stark tro på bildens inneboende förmåga att skapa betydelse utan att ta hjälp av det språkliga. Under 1990-talet gjorde Löfström också musikvideos med regissören Jonas Åkerlund till artister som Prodigy och Madonna.