Råbys historia blev en festival och en enorm boll

Nu invigs verket Råby Planet efter flera års förberedelser. Kulmen på konstprojektet är Råby Planet Festival, då spelet som skapats ska invigas. Michael Beutler, konstnären som har lett projektet tillsammans med Västerås Konstmuseum och Konstfrämjandet, berättar om arbetet som snart är till ända.

Vad kan du berätta om verket?
– Det är en Råby Planet-festival. En stor fest som kretsar kring en fem meter hög boll som ska rulla genom Råbyskogen. Genom att arrangera workshops öppna för allmänheten byter vi idéer med varandra och tillsammans hjälps vi åt att tillverka de fysiska objekt som vi behöver. Samarbetet öppnar upp för deltagande, med allt från danskoreografier och performanceverk till debatter om dagsaktuella frågor –  allt kommer att gå samman i Råby Planet.

Hur föddes idén?
– Idén kommer från Råbys historia. Konstverket är baserat på utställningen och byggleken Modellen, som först sattes upp på Moderna museet och sedan köptes in till Råby 1969 av en privatperson. Utställningen sattes då upp i en stor tennishall och fick namnet Ballongen. Med det här experimentet, som utspelar sig 50 år senare, ville jag vända ut och in på ballongen, sätta tennishallen i mitten i form av en boll, och låta byggleken pågå runt om.

Hur har arbetsprocessen gått till?
– Vi har haft ett antal workshops på Råby, i skogen och på de allmänna platserna, där många har deltagit. Jag har också samarbetat med en lokal koordinator, Diana, som varit till stor hjälp. Inför festivalen har vi också satt upp en öppen arbetsstation där vi har kunnat skapa allt vi behöver till festivalen. Vi har bistått med material, verktyg och toaletter med rinnande vatten och arbetsstationen har verkligen fått privatpersoner och föreningar att samlas. Det är deras engagemang som får festivalen att växa.

Vad har varit den största utmaningen?
– Utmaningen har varit att samla ihop projektet och få det att röra sig framåt. Det är så många olika aktörer inblandade. Alla behöver utrymme och uppmärksamhet, det är som att ladda ett batteri, det tar tid att aktivera människor.

Har du några tips till någon som vill göra ett liknande projekt?
– Det är svårt att ge något generellt tips. Varje projekt måste utgå från sitt eget sammanhang och det är upp till konstnären ta sig an det på sitt sätt.

Intervju (översatt från engelska): Elias Arvidsson

Projektet är en del av regeringssatsningen Konst Händer

Under tre år, 2016–2018, producerar Statens konstråd exempel på offentlig konst med fokus på miljonprogramsområden, inom ramen för regeringsuppdraget Äga rum.