For Karlstad

Konstnär: jenny holzer
Kategorier: Permanent konst

Karlstad, Hösten 2005

Stora Torget Karlstad

Curator

Joa Ljungberg

En mörk höstkväll den 23 september 2005 tänds för första gången Jenny Holzers ljusprojektion For Karlstad. Texter i form av ljus glider sakta över den kullerstensbeklädda torgytan och upp mot Rådhusets gulputsade fasad. De uttrycker rädslor för krig och förhoppningar om fred, de berättar om kränkt fosterlandskärlek och om unga mäns drömmar om att utföra hjältedåd i krig. Tusentals människor har samlats på torget för att fira 100-årsdagen av den svensk-norska unionens fredliga upplösning. Det var nämligen i Karlstad, i Frimurarlogen alldeles invid torget, som de avgörande förhandlingarna ägde rum 1905.

Tidigt i sin arbetsprocess uppmanade Jenny Holzer allmänheten att leta igenom sina vinds- och källarutrymmen på jakt efter gamla brev, dagboksanteckningar och sparade nyhetsartiklar. I texterna som klättrar upp mot den mörka hösthimlen, blandas makthavares politiska intressen och diplomatiska strategier med vanliga människors förståelse av situationen och försök till påtryckningar. Holzer väver också in Ivar Johnssons Fredsmonument (rest på Stora torget 1955) som en del av historien kring unionsupplösningen. Fyra svängda granitbänkar skapar en ny inramning åt den starka kvinnogestalt som Johnsson låtit symbolisera framtida fred. På bänkarna citeras minnesanteckningar från de diplomatiska förhandlingar som löste en konflikt nära att urarta i krig.

Jenny Holzer föddes i Ohio 1950. Hon har kommit att bli en av vår samtids mest berömda konstnärer och har ställt ut på de största konstmuseerna och internationella konstevenemangen. Detta trots att hon oftast valt att arbeta utanför den ”vita kuben”. Holzer arbetar genomgående med text och har sedan 70-talet utvecklat en rad metoder för att förmedla sina texter på offentliga platser. De har tryckts på T-shirts, kondomer, köpekvitton och flygblad. De har lyst från neonskyltar och projicerats med ljus mot fasader, broar och vatten. Texterna har berört krig, våld, död, kärlek, sex, makt, sanning och galenskap, men har det gemensamt att konstnären själv aldrig intar en moralisk ståndpunkt utan lämnar den uppgiften till betraktaren. Curatorn Beatrix Ruf har sagt om Jenny Holzers konstverk att ”de på sätt och vis utgör monument resta till vår mänskliga förmåga att forma en åsikt utan hjälp”. Kanske är det just den kvaliteten, i kombination med Holzers vilja att utmana en stolt men alltför ensidig historieskrivning, som lett till ett flertal uppdrag att utforma minnesmonument.

Joa Ljungberg