Binär

Konstnär: eva hild
Kategorier: Permanent konst

Regeringskansliet, Vintern 2014

Jakobsgatan 20, 111 52 Stockholm

Curator

Eva Hilds skulptur Binär är en främling i kvarteret, men en främling laddad med mening och lekfull attityd. Den är en överraskning som virvlar upp mellan trottoaren och entrén till Regeringskansliets ombyggda lokaler på Jakobsgatan i Stockholm. Hild ville skapa ett tillägg av en annan karaktär än den annars anonyma arkitekturen på en av citys glömda gatstumpar, ”något organiskt, en rörelse och ett växande.” I uppdraget för utsmyckningen fanns en önskan om att platsen skulle upplevas som ett vitalt och inbjudande gaturum. ”Skulpturen skall fungera som blickfång, men också som ett fysiskt påtagligt objekt som man får lust att bekanta sig med och hänga vid”, säger Hild. Det är en fin egenskap i traditionen från Egon Möller-Nielsens banbrytande skulpturer från 1940–50-talen där interaktiva funktioner och offentlig konst smälte samman. Binär står direkt på mark. Den möter upp och markerar plats och riktning. Det finns också en kroppslig närvaro i skulpturens mjuka former. Den känns trofast. Man tar gärna i den, klappar den på nosen. Nära inpå syns strukturer och schatteringar i metallens yta. Även aluminium har sin hud och sina födelsemärken.

Binär står för ”tvådelat” eller ”tvåvärd”, en relation mellan olika poler. Verket är också tvådelat, dels skulpturens frihet på trottoaren, dels ett svartvitt, inverterat fotografi i entréhallen där en liknande form dyker upp, men fångad i ett rutnät, genomlyst som i en röntgenbild. Denna motsatsernas balans kan återfinnas i hela Eva Hilds verk. ”Mina arbeten handlar ofta om dualismen i vår existens; kropp och själ, materia och tomrum; konfrontation och samverkan, öppenhet och slutenhet.”

Eva Hild har nått internationell framgång med sina keramiska skulpturer där utsidor blir insidor i vindlande, komplexa rymder. Själva hantverkets långsamhet har varit en grundförutsättning i detta arbete. Binär har tillkommit i en utökad verksamhet där idén realiserades i stor skala tillsammans med gjuteri och verkstäder. Skulpturen är stryktålig, väderbeständig och hållbar i tiden. En viktig utgångspunkt var beställarens säkerhetskrav, verket fick inte skapa skrymslen och skymd sikt. Aluminium var ett naturligt val, dels är metallen lätt och rostfri, dels ansluter den till kansliets nya påbyggnader. Den bär också på sin egen symbolik, signalerar snabbhet, flykt och styrka, är ofta använd i flygplan. Binär berättar på så vis om det som pågår inuti byggnaden, ett tecken för kreativa tankar, möten och processer i Regeringskansliets samhällsutvecklande arbete.

Petter Eklund

Under Arbete, Stockholm 2010