Grafikprojektet: ”Ett samtida sätt att jobba med bild”

Inger Höjer Aspemyr, intendent förmedling, var ansvarig för Grafikprojektet. Hon fick se flera innovativa sätt att jobba med grafik i undervisningen och anser att projektet kom att sänka trösklarna till Statens konstråds verksamhet. Vi ställde tre frågor till henne.

På vilket sätt var det ett nytt sätt att förmedla konst?

– Projektet kom att tillgängliggöra offentlig konst på ett effektivt sätt. Vi klev direkt in i klassrummen med målet att höja intresset för vad grafik är. Grafik är en grundläggande teknik för ordet och bilden, och vi kopplade ihop historien med dagens teknik. Bland annat var det en lärare som arbetade med animation utifrån de grafiska verken och eleverna fick redigera film på sina läsplattor. Det blev ett snabbt och samtida sätt att jobba med bild.

Det gjordes särskilda satsningar på vissa orter?

– Ja det var i Sundsvall, Kalmar, Mora och Nyköping. I Sundsvall så fick man 40 grafiska verk istället för 20, så att de kunde jobba med projektet på flera skolor. I Kalmar var det elever på två gymnasieskolor som jobbade med flera tekniker som torrnål, linoleum, screentryck och animerad film. De ställde sen ut resultatet tillsammans på ett kulturcentrum. Likaså i Nyköping, och där var det även en förskoleklass som deltog i projektet. Lärare runt om i landet utvecklade och jobbade innovativt med grafiken i undervisningen.

Hur ser du på projektet som helhet?

– Grafikprojektet har sänkt trösklarna för vår verksamhet på Statens konstråd genom alla kontakter som vi har fått, det var en oväntad positiv aspekt som vi inte trodde skulle komma ur projektet från början. Jag tycker grafikern Jordi Arkö som var delaktig i pilotprojektet summerade känslan i projektet på ett bra sätt i en intervju i samband med utställningen på Dalarnas museum då vi visade grafik ur samlingen. Han sa, det är fantastisk fin konst, det är som att slicka i sig vispgrädde.

Grafikprojektet